Hållbarhet, vintage och minskad konsumtion är övergripande teman. Det främjar ett cirkulärt tänk, och uppmanar oss att inte slänga något gammalt som t ex går att klä om.
Trendgruppen PR i Stockholm stakar ut vårens inredningstrender. I samband med byråns pressdagar, som arrangeras två gånger per år, presenteras några nyckeltrender av grundaren Karin Sköldberg. Hållbarhet, vintage och minskad konsumtion är övergripande teman vid sidan av mer specifika trender som färgen blått, en ”ny” svart och en ”ny” vit samt taktila material. Och årets viktigaste inredningsdetaljer är en statement piece – och en luftrenare!
Pandemin har påverkat både bransch och konsument. Det är en stor förändring i hur vi värdesätter det vi har, vad vi investerar i och hur vi ser på våra hem. Konsumenten har blivit mer medveten. Det gör att flera företag plockar upp klassiker ur arkivet. Det främjar ett cirkulärt tänk, och uppmanar oss att inte slänga något gammalt som t ex går att klä om. Dessa produkter håller så hög kvalitet att de kan leva kvar till nästa generation.
Iittala och DUX är exempel på företag som har lyckats väl med detta. T ex Aalto-vasen, Kartio eller Kastehelmi, eller en klassisk soffa från DUX – det är styling och färger som sätter tidsandan. Produkterna i sig är tidlösa.
Generellt ser vi en minskad konsumtion, och det man köper investerar man i för att ha och använda på lång sikt. Aspekter som närtillverkat och handgjort är viktiga. Ett bra exempel är Fiskars nya stekpanna, som är 100% plastfri och tillverkad av 90% återvunnet rostfritt stål.
Beige, sand och taktila material peakar! De taktila ytorna har setts ett par år inom inredningen, men hänger kvar ett tag till. Cooee Design presenterar objekt som utstrålar denna känsla och passar in i denna trend.
Vi kan se 2 två parallella spår när det gäller färg – ett med matt svart och dova naturfärger i sand och beige, och ett annat med väldigt mycket färg med blått, lila, rosa, pasteller, pistage, gult osv. Iittala och Montana är föregångare inom färgsättning, kika på deras nya färger. Här kommer även Rörstrand in med klassiskt blått porslin och blå textilier.
Trendspanaren Stefan Nilsson pratar om en ny svart och en ny vit för kommande år. Kanske något som Iittala och formgivaren Alfredo Häberli tog fasta på när de nya serveringsdelarna i 20-årsjubilerande Essence togs fram. Iittala har tagit ett tydligt steg bort från den kalla, vita världen av massproducerade köksartiklar, och parat ihop porslinet i off-white med mörkt, färgat glas. Matt svart syns också i klassiker från DUX, i stolen Sam, bordet Inter och fåtöljen Jetson. Gaggenau har sedan länge en egen svart färg, Gaggenau Black. Nu är den utvecklad, med nedtonad design, hällar och fläktar är mer minimalistiska. Det magnetiska vredet på hällen kommer nu i denna nya Gaggenau black och det syns även när hällen är på, en mörkare svart nyans.
Om trenden tidigare år har varit att ta IN naturen så handlar 2021 om att gå UT i naturen.
Trädgårdsarbete är trendigt. Och då vill man såklart även ha en passande outfit. Fiskars har tagit fram en riktigt cool och funktionell klädkollektion i design av modeskaparen Maria Korkeila för den medvetne trädgårdsentusiasten. Och det är väl välkänt vid det här laget att människan mår som allra bäst i naturen. Fiskars presenterar ett antal nya trädgårdsprodukter – sammanfattande för dem är att de är effektiva, ergonomiska och kul att jobba med i trädgården!
I och med att Inredningstrenderna går mot att vi ska inreda med färre och mer genomtänkta föremål i våra hem så behövs något som sticker ut! Nästa år blir en statement piece i hemmet helt rätt. Iittalas bumerangformade Aalto-vas från 30-talet blir kanske 2021 års centerpiece! Den togs fram för att fira Iittalas 140-årsjubileum 2021 i en limiterad upplaga med 2021 stycken vaser i fyra olika färger.
Hemmets statement piece kan vara ett objekt likaväl som ett skåp, en skulptural form på en stol eller en speciell matta – 2021 handlar om att ha ett iögonfallande föremål i hemmet. Ogeborgs matta i design av Sundling Kickén är en riktig statement piece.
Det är vetenskapligt bevisat att man mår bra av trä i inredningen och där har finska Woodio flera fina nyheter för badrummet, tillverkade i träflis.
Stormköket blev vald till årets julklapp – men årets pryl 2021 tror vi blir luftrenaren! Det finns många hälsoeffekter med luftrenare, som gör att den platsar i hälso- och välmåendetrenden. Den ger ren luft, god sömn, bättre produktivitet, lindrar astma och allergi och eliminerar virus och bakterier. Det finns alltså en fungerande pryl som minskar spridning av förkylningar, influensa och luftburna virussjukdomar.
Här kan du se den digitala trendspaningen för 2021 av Trendgruppen PRs grundare Karin Sköldberg, samt en presentation av nyheterna: www.trendgruppen.se/pressdays